onsdag, januari 16, 2008

nyår och uppryckning.

Efter jul och shopping i Texas var det ju nyår och dottern firade igen. Hela familjen träffades och det var dans och lekar och de åt 12 vindruvor som symbol för det gamla året och varje vindruva skulle ätas långsamt och man skulle tänka efter. En trevlig ritual, tycker jag. Dottern var så nöjd och vi fick ett kort på mamman i familjen...bakifrån! och på storebror och han ser så trevlig ut. Efter nyår kom dotterns nya rumskompis, det är en lite äldre tjej från USA som skall studera på den tekniska högskolan. Att få en rumskompis trode vi skulle bli jättebra och det verkar det bli också. Redan första kvällen gick de alla 3, dottern, rumskompisen och brorsan, ut på club och dansade, salsa naturligtvis. Det hade blivit en toppenkväll och min oro tog fick en ny möjlighet att utvecklas. 18 år, club och dansa och pojkar och alkohol och ...ja, Ni fattar.

Vi hade en liten chatt om respekt dottern och jag. Dottern reagerar på hur de mexikanska ungdomarna, eller i alla fall brorsorna i familjen, behandlar sina mammor. Jag trodde det skulle vara mer respektfullt där än här hemma .. i vår familj i alla fall, men tydligen så skälls det över dålig mat och dålig service mycket mer än dottern nånsin uttryckt mot mig. Hon skrev att hon verkligen reagerar över det ibland. Maten skall vara påkostad annars är det för de "fattiga". De fattiga utttrycker man sig väldigt föraktfullt över dessutom. Det måste ju bero på att det faktiskt finns fattiga i Mexiko men inte här.

Här hemma flyter allt. Jag trodde aldrig att jag så skulle sluta bry mig om dammråttor och disk. Det krävs verkligen en uppryckning! Upp! Ryck!

Inga kommentarer: