torsdag, augusti 16, 2007

6 dagar

och dotterns personbevis översätts i kväll. Vi får det i morgon och kan gå till NP på måndag eftermiddag och få alla papper legaliserade. Det blir i sista stund hon får med sig nödvändiga papper för att få student-visum. Hu!
Idag har dottern städat sitt rum. Hon har slängt kläder och papper, plockat bort dagböcker och satt upp böckerna på rad i bokhyllan. Jag föreslog henne att tänka sig hur hon vill ha rummet då hon kommer hem och det fungerade bra. Jag tänker faktiskt sova därinne medan jag fixar mitt sovrum. Mitt rum skall tapetseras, fönstret skall målas och så.
Dotterns humör svänger vilt. Hon är nervös och glad och jättetrött och nedstämd i en enda röra. Vi pratar rätt mycket om skolan . Om det är en jätteskola utan karaktär eller en härlig miljö att utvecklas i och glädjas åt? Där finns ungdomar från 15 år och upp till universitets-studier och campus är jättestor. Vi funderar på familjen, vad väntar de sig? hur mycket skall hon hjälpa till? eget rum? Utifrån de 2-3 brev dottern fått så verkar de väldigt trevliga. De har en stor familj och hela familjen träffas varje helg. Det blir en helt annan tillvaro än här hemma. Vår familj är så liten och så utspridd.
I morgon skall hon shoppa lite, träffa ett par kompisar. En kompis skall sova över, det blir nog bra. Det blir något annat att tänka på. Själv försöker jag hålla mig undan packandet, jag tror hon gör det så bra själv. Det känns verkligen otäckt nu när rummet är "rensat" och städat. Usch! Det kommer att bli så fruktansvärt tomt. Just nu tror jag inte känslan av stolthet och glädjen över allt hon kommer att få uppleva kompenserar tomheten.

Inga kommentarer: