onsdag, juli 25, 2007

The Deathly Hallows utläst

och det är den 25 juli, oavsett vad som står ovan, dottern åker om 27 dagar. Klockan 2 i natt lade dottern ifrån sig boken. Nu vet hon allt, hur allt hänger ihop, från första tågresan till Hogwarts till Voldemorts ...död...? Nu måste hon få prata med någon som också läst allt annars spricker hon, tror jag. :-)
Vi var och såg HP och Fenixordernpå Biostaden. Det var verkligen inte en barnfilm, jag skulle sätta åldersgränden vid 10-11 år. Den började väldigt rusligt och de hade verkligen använt tekniken för att få till hemska effekter. Men bra var den, spännande, historien flöt bra och jag tror man förstod även om man inte läst boken. Vissa detaljer var ändrade...skumt....och vissa händelser fattades. Nu skall jag ta över boken, semestern börjar på lördag!

Nu har jag fått lite mer detaljer från Jingis; kungen var där, han bodde i tält, på en yta speciellt för honom och hans livvakter. Livvakterna hade scoutskjortor, den nya sorten, men de syntes direkt att det var något fel.... de var strukna. Dessutom fick kungen flera "nära-dottern-upplevelser";-) Dottern satt på podiet under en paneldebatt och kungen gick förbi precis framför, sen stod kungen omgiven av livvakter - stackars människa! - och dottern med kompis pratade så att det kungliga sällskapet hamnade i vägen och de uppmanade flickorna att ta en annan väg. Det hade tydligen varit ont om städare till bajamajorna, alla uppmanades att ta hjälpa till där. En patrull hade som bestraffning fått bajamaja-tjänst. (jag vet varför - det var de värda! Hmfr!) Köket var lägrets hjältar enligt dottern, funk-maten hade varit jättebra och dotterns glutenintolerans hade de klarat galant. Så glad man blir, som mamma blir jag alltid lite extra hönsig (och det vill inte säga lite!) när det kommer till dotterns mat.
Jag bara hoppas det ordnar sig i Mexiko. Det finns ett Celiakiförbund där, det vet vi, men deras hemsida är nere just nu. Det är synd. Det finns en sida med det spanska förbundet dock, kan ju vara till lite hjälp.
I går vara jag på apoteket och handlade en litet husapotek; solskyddskräm, solskyddslotion, efter-sol-kräm, cortisonsalva, magsjuketabletter, hostdämpande, slemlösande, förkylningsdämpande, halstabletter, vätskeersättning, huvudvärkstabletter, näs-spray och så. Det blev en nätt liten tusenlapp. Det finns medicin i Mexiko också, jag vet, men till att börja med är det tryggt att ha eget, välkänt, att ta till.
Vi vet också att man får packa 2 x 23 kg + 12 kg handbagage på planet Kastrup - Mexico City med Air France. Det är ju en hel del bagage!

Inga kommentarer: