fredag, juli 20, 2007

33 dagar kvar


och jag tänkte bara testa om jag kan lägga in en bild.... :-)
Ja, det kan jag!
Jag har hittat en lite lättare språkkurs i spanska på http://www.elib.se/. Ljudet lyssnar man till strömmande och kurshäftet finns som pdf, suveränt enkelt om man har en dator. Jag hittade också Colloquial Spanish of Latin America av Roberto Rodríguez-Saona på biblioteket, den verkar klart svårare men framåt hösten passar den kanske?
Skolspanskan från 1974-1976 måste fräschas upp. Jag vill i alla fall kunna säga - Hej, det här är xxx´mamma. Hur har Ni det? Är allt bra? Kan jag få tala med henne? när jag ringer till Mexiko. Man kan köpa telefonkort i jour-affären här tvärs över gatan, då blir det inte så dyrt att ringa, sa expediten i affären. Utmärkt!
Sen vill jag ju kunna göra mig lite förstådd då jag och syrran åker dit i april. Hitta på bussterminaler, köpa biljetter, läsa och förstå en meny, hälsa artigt på hotell, svara på tilltal och kanske rent av förstå lite tidningstext.
Nu är Ernst hemma igen, det är så trevligt att dela soffan med någon. Han går kring här och tittar uppskattande på allt jag gör. Det är så skönt att ha någon att prata med, någon som alltid ger rätt svar.

Inga kommentarer: